Classics Farm

Porsche 911 Carrera RS Lightweight Recreation

Vehicle Description

Binnenkort te koop – Coming soon for sale – Zum verkaufen in kürze.

Schitterende Carrera 3.2 omgebouwd naar een Carrera 2.7 RS Lightweight. De 911 heeft een compleet aangepast koetswerk gekregen en is daarbij overgespoten in de originele RS kleur Signal Oranje. De 911 is uitgevoerd met originele Fuchs-velgen, een rally-uitlaat, kuipstoelen en een rolkooi. Het injectiesysteem van de Carrera 3.2 is vervangen door PMO-carburateurs en het originele uitlaatsysteem is vervangen door een SSI-systeem. Met de juiste delen en kleurstelling is ervoor gezorgd dat de motor dezelfde looks heeft als een ’73 Carrera RS. Foto’s van het complete ombouwproces zijn op aanvraag beschikbaar.

De Porsche 911 is an sich al een icoon, maar binnen de 911-reeks heb je weer iconen onder de iconen. De meeste kenners zijn de mening toebedeeld dat het ultieme summum de 911 Carrera RS uit 1973 is. Er kleeft echter wel een nadeeltje aan deze auto: de prijzen zijn astronomisch hoog. Zelfs al heb je de middelen om een exemplaar aan te schaffen, dan is het vanwege de waarde nog geen auto waarmee je zorgeloos ieder weekend rond kunt rijden.

Om deze reden heeft de huidige eigenaar van deze Collectable besloten een Carrera RS ‘Recreation’ te laten bouwen. Een 911 Carrera 3.2 uit 1983 diende daarbij als basis. Dit was de krachtigste atmosferische 911 van de G-serie en daarmee is het natuurlijk al een bijzonder gave auto van zichzelf. In opdracht van de eigenaar heeft Rebel Engineering er echter iets echt unieks van gemaakt. De auto is met veel vakmanschap en oog voor detail omgebouwd tot een ‘Recreation’ van de Carrera RS. Er is een volledige body-off restauratie uitgevoerd waarbij de auto is getransformeerd naar een Carrera RS Lightweight uit 1973. De origineel witte 911 werd daarbij voorzien van lak in de passende kleur Signal Orange. Uiteraard ontbreken ook de fameuze Fuchs-velgen niet. Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur heeft een transformatie ondergaan. Als je in de auto zit waan je je dus echt in een Carrera RS. De auto is uitgevoerd met period correct kuipstoelen en een halve rolkooi. Porsche-goeroe Erwin Jansen van Rebel Engineering voltooide de restauratie en ombouw in 2015. De auto verkeert daarom in een fabrieksnieuwe conditie, van het chassis tot aan de lak. De Porsche heeft nog steeds de motor van de Carrera 3.2, waardoor deze 911 meer vermogen heeft dan de Carrera RS. Ook profiteert deze auto van een moderner chassis. Het is dus niet overdreven om te stellen dat deze auto op verschillende vlakken beter is dan een Carrera RS. Er zijn wel diverse aanpassingen gedaan om de motor optisch op het blok van de Carrera RS te laten lijken. Daarbij zijn er PMO-carburateurs en een ’73 Carrera RS-luchtfilterhuis geïnstalleerd. Ook is de auto voorzien van een SSI-uitlaatsysteem. Het exacte vermogen is niet gemeten, maar waarschijnlijk ligt dat boven de 250 pk. Ter vergelijking: een Carrera 3.2 heeft af fabriek 231 pk en een originele Carrera RS 210 pk. Bovendien is de auto een stuk lichter geworden door de aanpassingen, waardoor het ledig gewicht rond de 1.000 kg uitkomt.

Het voornaamste voordeel is echter dat deze auto niet zo extreem duur is als ‘the real deal’. Dat neemt niet weg dat dit alsnog een waardevolle auto is, met een verzekerde waarde van €160.000. Als je er een kerel met een baard en lang haar (lees: Magnus Walker) naast zet is deze 911 wellicht nog veel meer waard 😉 Het is in ieder geval een one-off creatie, waar heel veel tijd, energie en geld in is gestoken. Deze 911 verkeert ook nog eens in puntgave conditie. Dit is dus een unieke kans om een echte one-off 911 te rijden!

Meer informatie en bezichtiging op aanvraag.

Vehicle Specifications

  • Registration date: 1983
  • Milage:
  • Exterior Color:
  • Interior Color: Black
  • Transmission: Manual